Sygnały niewerbalne
Sposób komunikowania się poza słowami, wykorz Stanie mowy ciała do przekazywani komunikatów. W Coachingu sygnały niewerbalne są wykorzystywana w trakcie całego procesu. Coach powinien być uważny zarówno na to jakie komunikaty niewerbalne przekazuje klient, ale także jakie sam wysyła.
W pewnych sytuacjach Coachee jest świadomy pewnych sygnałów niewerbalnych, które wysyła, ale jest też pewna grupa komunikatów przekazanych nieświadomie.
Sygnały niewerbalne możemy podzielić na makrosygnały i mikrosygnały.
Makrosyygnały to na przykład:
× Zaplecione ręce na piersiach
× Uciekanie wzrokiem
× Odchylanie i pochylanie się na krzesle
× Zakładanie nogi na nogę
× Uśmiech
Mikrosygnały to na przykład:
× Ruchy brwi
× Zmiana koloru skóry – zarumienienie, bladość
× Zmiana rozmiaru źrenic
× Drobne grymasy twarzy
W niektórych sytuacjach mamy do czynienia ze spójnością w komunikacji, czyli to co klient mówi słowami znajduje potwierdzenie w jego mowie ciała, np. rozmowa może dotyczyć nowego Wyzwania, gdzie klient komunikuje zarówno werbalnie jak i niewerbalnie pozytywne nastawienie i duży entuzjazm do tego co zamierza. Mogą także wystąpić sytuacje kiedy, coach dostrzega NieSpójność w sposobie komunikowania pewnych treści przez klienta. W takiej sytuacji, może poinformować o tym klienta za pomocą informacji zwrotnej, dzięki czemu wzrasta świadomość Coachee w obszarze komunikacji niewerbalnej, oraz nieświadomego stosunku do poruszanych podczas sesji tematów.
W rozmowach potocznych rozmówcy posługują się mową ciała w sposób nieświadomy, natomiast w coachingu ważne jest aby coach uwzględniał w prowadzeniu procesu komunikaty, które przekazuje mu klient mową ciała. Są one dużo istotniejsze i mają większe znaczenie niż w codziennych rozmowach towarzyskich.