Wgląd diagnostyczny
Według Edgara Scheina (Schein; 2009) wgląd, zarówno w Coachingu, konsultingu i terapii możemy zdefiniować jako usuwanie niewiedzy. Natomiast wgląd diagnostyczny jest jednym z czterech możliwych wstępujących podczas ogólnie rozumianej sytuacji niesienia pomocy. Charakteryzuje się, w odróżnieniu od wglądu czystego (polegającego na zadawaniu możliwie najogólniejszych pytań w celu uzyskania jak największej ilości informacji) na świadomym przekierowaniu uwagi Coachee na pewne konkretne obszary, czyli:
- Odczucia i reakcje
Jak klient reagował lub zamierza zareagować w konkretnej sytuacji i z jakimi emocjami się to wiąże. Można w takiej sytuacji wykorzystać następujące pytania:
- Jak się teraz z tym czujesz?
- Jak możesz wtedy zareagować?
2. Przyczyny i motywy
Jakie powody stoją za konkretnymi decyzjami, działaniami lub planami Coachee . Przykłady pomocnych pytań to:
- W jakim celu to zrobiłeś?
- Co to spowodowało?
3. Działania
Czyli co zostało zrobione, lub co klient zamierza zrobić w najbliższej przyszłości. Przykłady pytań:
- Co zamierzasz z tym zrobić?
- Co próbowałeś do tej pory?
4. Pytania systemowe
Coachee funkcjonuje w otoczeniu innych osób, na które wpływ mają jego działania i decyzje, zatem w wielu sytuacjach niezwykle użyteczne jest uświadomienie sobie zakresu wpływu na cały system.
- Jak zareaguje twój zespół?
- Jak to wpłynie na twoją rodzinę?
Patrz także: Rodzaje wglądów, Czysty wgląd , Pytania konfrontacyjne, Pytania zorientowane na proces.