Ramy
Termin wywodzący się z interakcjonizmu symbolicznego Ervinga Goffmana, definiowany jako pewien sposób postrzegania rzeczywistości, czyli swoisty filtr lub też schemat interpretacji zdarzeń. Przeramowanie zatem będzie zmianą sposobu percepcji konkretnego zdarzenia.
W Coachingu ramy pozwalają klientowi (także coachowi) na pewną interpretację zdarzeń oraz otoczenia. Ramy, w zależności od sytuacji w której znajduje się Coachee , oraz od celu mogą być postrzegane jako mniej lub bardziej użyteczne. Raczej nie interpretuje się sposobu postrzegania rzeczywistości w sposób Wartościujący (dobre lub złe).
Najpopularniejszym przykładem ram są rama Problem u i celu.
Przykładowe pytania stosowane w ramie problemu:
W czym jest problem?
Co jest źle?
Czyja to wina?
Taki sposób postrzegania konkretnego zdarzenia najczęściej prowadzi do ograniczenia możliwości działania, zahamowania kreatywności i gorszego samopoczucia.
Dla porównania przykłady pytań ramy celu:
Czego chcesz? Czego potrzebujesz w związku z tym problemem?
Kiedy dokładnie jest Ci to potrzebne?
Po czym poznasz, że masz to czego potrzebujesz?
Z kolei, kiedy klient spojrzy na dane zdarzenie w taki sposób najczęściej widzi więcej możliwości, zwiększa się jego motywacja i dodatkowo zazwyczaj dużo lepiej się czuje.
Ramy możemy podzielić na dwie główne kategorie, kontekstu i znaczenia.
Ramy kontekstu pozwalają na znalezienie sytuacji w której dane np. zachowanie będzie bardziej użyteczne.
Ramy znaczenia umożliwiają na nadanie innego znaczenia temu co sią zdarzyło.
Sposobów wykorz Stania ram i przeramowania w coachingu jest wiele, choć najbardziej użytecznym jest zastosowanie pytań, w których Coach daje możliwość nadania innego znaczenia konkretnemu zdarzeniu (czyli przeramowania).