Pytania mocne
W związku ze specyfiką pracy Coacha polegającej na wykorzystywaniu dużej ilości pytań umożliwiających klientowi samodzielne poznawanie, mówiąc najprościej własnych mocnych stron i ograniczeń. Niezwykle ważne jest aby jakość owych pytań była na najwyższym poziomie. W większości przypadków Coach stara się zadawać tak zwane pytania mocne, czyli takie, które będą oddziaływać na klienta dzięki reakcjom jaką wywołują.
Rolą tzw. pytań mocnych może między innymi być:
– uświadamianie
– wybicie ze strefy komfortu
– Pokazanie pewnych sprzeczności
– ukazanie nieużytecznego (w kontekście pożądanych rezultatów) sposobu myślenia lub działania
Dzięki zadawaniu mocnych pytań Coachee ma większe możliwości na dokonanie zmiany lub osiągnięcie zakładanych celów.
W związku z tym, że coaching jest procesem niezwykle zindywidualizowanym nie istnieje gotowy zestaw pytań działających na każdego z klientów w taki sam sposób.
Moc pytania uzależniona jest od tego kilku czynników:
– nad czym aktualnie pracuje Coachee
– konstrukcji samego pytania
– sposobu jego zadania
– czasu w czasie sesji jaki coach wybierze na jego zadanie