Nawyk
Jest to zachowanie lub pewna czynność, która została zautomatyzowana poprzez wielokrotne powtarzanie. Dzięki nawykom można oszczędzić wiele czasu i energii, ponieważ najczęściej są one wykonywane bez udziału świadomości, to znaczy bez poświęcania im uwagi – to pozytywny aspekt nawykowych zachowań. Mniej korzystny polega na tym, że mogą one przeszkadzać Coachee w realizacji celów lub też osiągnięciu zakładanych zmian. Nawyki, mimo silnego p Stanowienia, aby tak już nie robić i motywacji mogą blokować zmiany w zachowaniu klienta, dlatego ich przemodelowanie jest najczęściej jednym z najistotniejszych elementów całego procesu coachingu. Nawyki mogą występować w sposobie myślenia, działania lub w sferze poznawczej. Ich zmiana, tak jak utrwalenie niepożądanych zajmuje zazwyczaj pewnie czas, zazwyczaj od 20 do 60 dni. W tym czasie klient powtarzając nowe zachowanie lub sposób myślenia jest w stanie wprowadzić inny, nawykowy sposób Zachowania.
Nawyki powstają ponieważ w danym okresie życia są dla klienta korzystne. Kiedy sytuacja się zmienia i powstają nowe oczekiwania klient może chcieć zmienić nawyki. Warto, aby wtedy zbadał korzyści z utrzymywania nawyków w danym momencie w czasie. Jeżeli okaże się, że spełniają one jakąś ważną funkcję należy w pierwszej kolejności umożliwić zaspokojenie tej potrzeby, tak aby system nie sabotował wprowadzanych zmian (zaspokojenie potrzeb wtórnych).
W związku z tym, że zmiana nawyków jest procesem i zajmuje jakiś czas to wiąże się je często z zadaniami rozwojowymi dla klienta. Tyle, że działają one skuteczniej kiedy klient na sesji przeanalizuje całą sytuację i będzie wiedział w jakim celu chce dokonać zmiany, jakie korzyści mu przyniesie i jakie profity miał do tej pory z starego nawyku. Wtedy samodzielne praktykowanie na co dzień będzie dużo łatwiejsze i skuteczniejsze, niż w przypadku tyko i wyłącznie mechanicznego powtarzania nowej czynności.