Korzyści z coachingu dla organizacji
Firmy decydując się na zatrudnienie Coacha (szczególnie pracującego metoda holistyczną) liczą na wymierne korzyści dla konkretnej osoby, zespołu lub całej organizacji. W związku tym, że inwestują pieniądze w rozwój pracownika, oczekują zwrotu z tej inwestycji. W zależności od konkretnej sytuacji mamy do czynienia z zupełnie innymi profitami. To na co liczą firmy decydujące się na współprace z coachem to przede wszystkim realizacja celów coachingowych stawianych przed Coachee .
Właściwie przeprowadzony coaching zastosowany w organizacjach charakteryzuje się:
- Duża skutecznością
W sytuacji współpracy z dobrze dobranym, posiadającym odpowiednie kwalifikacje (których potwierdzeniem jest często międzynarodowy certyfikat) coachem firma może uzyskać efektywne zmiany u pracowników uczestniczących w procesie coachingu. Wynika to z zindywidualizowanego podejścia, uwzględniającego osobowość, charakter pracy i potrzeby samego coachee.
- Oszczędnością czasu
Coach najczęściej dojeżdża do swojego klienta na 90- 120 minutowe sesje średnio raz na trzy do czterech tygodni. W związku z tym Coachee może, bez zakłóceń poświęcić się swoim codziennym obowiązkom zawodowym.
- Zwiększeniem świadomości
Szczególnie w podejściu holistycznym, u coachee zwiększa się rozumienie tego, co dzieje się w całej organizacji jak i własnych reakcji. Dzięki czemu łatwiej i skuteczniej może wpływać na wzrost efektywności poprze interwencje we właściwych miejscach całego systemu jakim jest firma (w obszarze własnej odpowiedzialności)
- Zwiększeniem motywacji
Dzięki wprowadzanym zmianom jak i też usuwanym przeszkodom indywidualnym (praca z ograniczającymi Przekonaniami, obawami itp.), coachee zwiększa swoją efektywność, a co za tym idzie i motywację do pracy, co w znaczny sposób przekłada się na otoczenie biznesowe w którym funkcjonuje.
- Wzmocnieniem
Pojawia się głównie w obszarze poczucia własnej Wartości, ale przełożenie może mieć na wiele inny obszarów, na przykład na Kreatywność, większą odwagę w proponowaniu rozwiązań lub też radzeniu sobie z konfliktami.
Szeroko rozumianym rozwojem
Zyskując większą świadomość własnego funkcjonowania, na poziomie indywidualnym i biznesowym (związanym np. z zarządzaniem zespołem), oraz doświadczając własnej zmiany, coachee jako pracownik jest osobą skuteczniej reagującą na codzienne trudności, ale także efektywniej może wprowadzać modyfikacje w obszarze, za który odpowiada.
- Dużą trwałością zmiany
Na dużą Trwałość zmiany w coachingu biznesowym wpływ ma kilka czynników. Są to:
× długością trwania procesu – kilka miesięcy
× dowolność uczestnictwa (coaching nie obowiązkowy),
× coachee samodzielnie wybiera swojego coacha
× Cele, o ile nie są wyznaczane przez samego coachee, są przez nią/niego zaakceptowane
Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, iż promowanie zmian w organizacji przez osoby strategicznie ważne i opiniotwórcze na różnych poziomach zarządzania, przekłada się na zwiększenie ogólnego poziomu rozwoju i efektywność działania całej organizacji.