Kodeks etyki
Zbiór zasad, do których przestrzegania zobowiązuje się Coach przystępując do konkretnej organizacji. Najczęściej są to organizacje międzynarodowe. Kodeksy zasad etycznych posiadają ICC, ICF, EMCC. A z polskich organizacji taki kodeks stworzyła Izba Coachingu. Kodeks danej organizacji jest dokumentem ogólnodostępnym i publikowanymi na ich stronach internetowych.
Historycznie, pierwszy kodeks etyczny stworzyło i opublikowało ICF. Jest to związane z faktem, że ICF jest najwcześniej powołaną organizacją zrzeszającą coachów. Kodeks etyczny ICF składa się z trzech części:
Część Pierwsza: Definicja Coachingu
Część Druga: Standardy Etycznego Postępowania ICF
Część Trzecia: Zobowiązania Etyczne ICF
Sytuacja zmienia się dynamicznie, więc coraz więcej organizacji zrzeszających i szkolących coachów stara się tworzyć i posługiwać takimi dokumentami i zobowiązywać coachów do ich respektowania w codziennej praktyce zawodowej.
Dla coacha kodeks etyczny jest pewnego rodzaju drogowskazem postępowania i swoistym wyróżnikiem na rynku usług coachingowych (ponieważ nie wszyscy coachowie się posługują takim zbiorem zasad).
Dla klienta kodeks etyczny daje większe prawdopodobieństwo przewidywalności Zachowania coacha w obszarze etyki i Wartości wykonywanego zawodu. Większe prawdopodobieństwo, ponieważ nie istnieją wystarczająco skuteczne mechanizmy egzekwowania od pracujących coachów przestrzegania danego kodeksu etyki.
Jako przykład publikujemy Kodeks Etyczny ICC
Standardy ICC |
Poniższe wskazówki dotyczą wszystkich członków ICC. Podają minimalny zasób standardów działania, którymi powinni kierować się członkowie, coachowie natomiast są zobowiązani do świadczenia usług wyłącznie w ramach standardów ICC.
Kwalifikacje.
- Coachowie starają się jak najlepiej wykonywać swoją pracę z klientem i wykazywać się podstawowymi kwalifikacjami w coachingu.
- Coachowie starają się być na bieżąco w kwestii nowych praktyk biznesowych, technologii, wymogów prawnych i standardów związanych z pracą coacha.
- Coachowie będą dbać o rozwój i rozszerzanie swoich Umiejętności poprzez lekturę, kontakty i szkolenia.
- Coachowie maja świadomość swoich Umiejętności, mocnych stron oraz ograniczeń. Będą przyjmować taką prace, która w ich mniemaniu będzie wykonalna w ramach ich kompetencji.
- Coachowie nie wypowiadają twierdzeń, których nie mogą jednoznacznie potwierdzić. Podobnie nie przypisują sobie umiejętności, referencji lub kwalifikacji, których nie posiadają, jak również nie mogą zezwolić innym, aby za ich wiedzą i w ich imieniu składali podobne deklaracje w formie werbalnej czy też pisemnej.
Szacunek dla klientów.
- Coachowie szanują prawo innych osób do posiadania odmiennych przekonań i poglądów. Nie podejmują prób Przekonania innych, co do wyższości swoich własnych przekonań, Wartości lub poglądów.
- Na początku relacji, coach zadba o to, by klient zrozumiał istotę umowy coachingu, do jakiej między nimi dochodzi.
- Coach nie dyskryminuje klienta pod żadnym względem.
- Coach nigdy nie wykorzystuje klienta w sferze osobistej, finansowej czy też seksualnej.
- Coach jest zobowiązany uzyskać zezwolenie klienta zanim zechce wykorzystać jego dane lub rekomendacje w charakterze referencji.
- Coach szanuje treść wszelkich umów i dotrzymuje obietnic danych klientowi.
Zawód coacha.
- Coach szanuje prawa innych odnośnie praw autorskich, praw do ochrony własności intelektualnej, znaków handlowych i patentów. W stosownym miejscu należy podkreślać wkład poczyniony przez inne osoby.
- Coach nie angażuje się dobrowolnie w żadne działania, które mogą zagrozić dobremu imieniu profesji coacha. Jeśli dowie się on o nadużyciu bądź nad interpretacji związanej ze swoja pracą, podejmie rozsądne kroki w celu korekty zaistniałej sytuacji.
Tajność i konflikt interesów.
- Coach zachowuje w tajemnicy materiały uzyskane od klienta, z wyjątkiem sytuacji uzyskania pełnomocnictwa klienta, wymogu prawa, lub z innej ważnej przyczyny, takiej jak nieuchronne wyrządzenie szkody osobom trzecim. Wspomniane materiały mogą być omawiane podczas sesji w cztery oczy, lub przy wykorzystaniu technologii komunikacyjnych, tzn. telefon, komputer, poczta głosowa.
- Gdy tylko możliwe, coach nie będzie podejmował zobowiązań zawodowych, gdy wcześniej zaistniałe relacje mogą powodować konflikt interesów. Jeśli taki konflikt ma miejsce, coach dokłada wszelkich starań, aby konflikt załagodzić w ramach wyznaczonych przez Etykę i Standardy.
- Coach może wykorzystać materiały klienta w szkoleniu bądź publikacjach, pod warunkiem, że te materiały nie zawierają danych klienta.
- Coach ujawni klientowi wysokość wszelkiego wynagrodzenia, które otrzymuje od osób trzecich w wyniku konsultacji, bądź porad udzielanych w sprawach dotyczących klienta.
- Jeżeli jest to stosowne z zawodowego punktu widzenia, coachowie mogą podejmować współpracę z innymi podmiotami Celem udzielenia pomocy klientowi, zawsze jednak za zgodą klienta.
- Kiedy coach jest poproszony o świadczenie usług na rzecz osoby lub organizacji na wniosek osoby trzeciej, musi skrupulatnie ocenić związek pomiędzy dwoma wspomnianymi podmiotami i ustalić, czy nie zachodzi konflikt interesów odnośnie odmiennych ról, jakie ma spełniać coach lub zagadnień związanych z zachowaniem tajemnic biznesowych.
- Osoba zatrudniająca coacha nie musi być zarazem klientem (na przykład, gdy firma zatrudnia i opłaca coacha, aby coachował jedną lub dwie osoby w firmie). W takiej sytuacji, coach zawczasu ustala z klientem i pracodawcą Feedback, jaki otrzyma od niego pracodawca, jego formę i wymagane przez niego rezultaty. Należy zadbać o to, by kwestie te zostały wcześniej ustalone i zaakceptowane przez coacha, klienta i pracodawcę i nie naruszać zasad tajności bądź zaufania klienta. Jeśli strony nie mogą dojść do porozumienia, coach zaprzestaje świadczenia usługi.
Informacje zwrotne i postępy.
- Coachowie podejmują racjonalne kroki w celu zbadania postępów poczynionych przez klienta. Jeśli klient nie posuwa się naprzód, należy otwarcie przedyskutować kwestię z klientem w ramach sesji coachingowej.
- Coachowie tworzą i zachowują dokumentację zawierającą przebieg swojej pracy z klientami celem spełnienia wymagań zawodowych i prawnych.
- Gdy zajdzie potrzeba, coachowie odsyłają klienta do innych profesjonalistów, takich jak doradca, terapeuta lub lekarz, kiedy dowiedzą się o� Problemie, który wymaga szczególnego potraktowania.
- Coachowie dbają o unikanie niebezpieczeństwa lub szkód, które mogą “sprowadzić” na siebie, klientów bądź inne osoby podczas swojej pracy.
- W przypadku pojawienia się przeszkód w prowadzeniu coachingu, coach podejmie stosowne wysiłki w celu ustalenia nowych warunków z klientem. Jeśli zakłócenia w coachingu okażą się długotrwałe, może to się wiązać z przydzieleniem klientowi innego, tymczasowego coacha z ICC.
- Relacja coachingowa zostaje zakończona z chwilą wygaśnięcia umowy między coachem i klientem, zwykle pod koniec ważności wcześniej zapłaconego kontraktu. Jeśli coaching zakończy się z winy coacha przed wygaśnięciem umowy, zaoferuje on zwrot zapłaconego z góry wynagrodzenia, które obejmowało zakres niedokończonego coachingu. Jeśli coaching zakończy się z winy klienta przed wygaśnięciem umowy, klient zapłaci wynagrodzenie w miejsce wymówienia, jeśli tak wcześniej ustalono.
Wynagrodzenie.
- Coach jasno sprecyzuje klientowi kwestie logistyki, wynagrodzenia i terminów związanych z relacją coachingową.
- Coach może żądać wynagrodzenia na dowolnym poziomie. Podaje je do wiadomości podczas trwania relacji coachingowej tak szybko, jak to możliwe.
- Jeśli wystąpi Problem z wypłatą wynagrodzenia, coach zawczasu podejmie kroki celem wyjaśnienia problemu i ustali z klientem sposoby dalszego postępowania. Jeśli klient nie zapłaci ustalonego wynagrodzenia, coach może starać się o uzyskanie go na drodze sądowej.