Filtry percepcyjne
Ludzki umysł jest tak skonstruowany, że w sposób nieświadomy selekcjonuje informacje docierające ze świata zewnętrznego. W ciągu jednej sekundy dociera do umysłu około 11.000.000 bitów informacji na sekundę. Żeby jakoś poradzić sobie z nadmiarem danych umysł wykorzystuje tzw. filtry percepcyjne.
Tylko część danych przechodzi przez filtry percepcyjne, pozostałe zostają niezauważone. To co dotrze do naszego umysłu jest materiałem z którego tworzona jest tzw. mapa percepcyjna.
Po zmianie filtrów dopuszczane są zupełnie informacje i wtedy zmienia się sposób postrzegania rzeczywistości. Coach poprzez swoją pracę może dać możliwość zmiany lub przeorganizowania filtrów. Dla klienta, efekt będzie taki, że zacznie zwracać uwagę na inne rzeczy w swoim otoczeniu, co za tym idzie może zmodyfikować swoje działania na bardziej użyteczne.
Filtrami percepcyjnymi są między innymi nasze:
- Wartości
- Przekonania
- Doświadczenia
- Zawód
- Język
- Sposób postrzegania czasu
- Tożsamość
Coach w czasie prowadzenia sesji identyfikuje filtry i weryfikuje je wraz z klientem pod kątem użyteczności w kontekście postawionych celów.