Czysty wgląd
Według Edgara Scheina (Schein; 2009) wgląd zarówno w Coachingu, konsultingu i terapii możemy zdefiniować jako usuwanie niewiedzy. Dzięki zadawanym pytaniom zarówno Coach jak i klient uzyskują nowe informacje, które pozwalają na:
- Budowanie wspólnego statusu
- Okazanie zainteresowania emocjonalnego coacha
- Ujawnienie ważnych informacji pomagających w wyborze kolejnych kroków
Celem uzyskania czystego wglądu jest najczęściej próba zachęcenia do większej o Wartości i ujawnienia lub uświadomienia sobie większej ilości informacji, mechanizmów lub powiązań oraz lepsze zrozumienie klienta. Niezwykle ważne jest wniknięcie w świat klienta i dokładniejsze poznanie definicji używanych sformułowań. Jeżeli na przykład klient mówi, że jest „nadmiernie porywczy”, coach powinien dopytać co to tak naprawdę znaczy i jakie są przykłady takich zachowań.
Uzyskanie konkretnych przykładów pozwala zejść z dużego poziomu abstrakcji na poziom szczegółów, a dzięki temu pojawia się lepsze zrozumienie sytuacji Coachee . W konsekwencji uzyskania czystego wglądu klient najczęściej zaczyna myśleć w sposób diagnostyczny i szukać możliwych rozwiązań.
Patrz także: Rodzaje wglądów, Wgląd diagnostyczny, Pytania konfrontacyjne, Pytania zorientowane na proces.