Coaching menadżerski
Jest to rodzaj Coachingu charakteryzujący się tym, że w roli coacha występuje przełożony klienta. Niezwykle trudno jest podać dokładną charakterystykę takiego procesu, ponieważ w zależności od potrzeb i oczekiwań, co do efektów, przyjmuje on różny kształt. Może być zarówno pełnym procesem holistycznym (7 do 9 pełnowymiarowych sesji z wglądami zadaniami etc.) narzędziową sesją operacyjną jak i zwykłą rozmową z wykorzyStaniem interwencji coachingowych. W tej ostatniej sytuacji bardziej zgodne z rzeczywistością będzie nazwanie takiej formy pracy zarządzeniem z wykorzystaniem narzędzi coachingowych.
Oprócz wielu bezdyskusyjnych zalet takiego zaangażowania menadżerów, jak chociażby:
– lepsze poznanie podwładnych
– wsparcie w rozwoju przez bezpośredniego przełożonego
– większy wpływ na członków zespołu
– budowanie głębszych relacji, co często ma duży wpływ na sytuację w zespole
możemy wymienić kilka istotnych wad, szczególnie w przypadku poprowadzenia takich sesji w formie pełnego procesu holistycznego, są to:
– kłopoty z zachowaniem poufności (wynikające z trudności z oddzielenia tego co zostało powiedziane na sesji od pozostałych dostępnych informacji)
– możliwe trudności z otworzeniem się Coachee i pełnym Zaufaniem, ponieważ to właśnie przełożony, który teraz jest coachem będzie decydował o awansie i premiach
– duża ilość czasu, który zabiera przeprowadzenie sesji, szczególnie, kiedy w procesie coachingu zostaje zaangażowanych kilku podwładnych
– odmienna percepcja tych samych zdarzeń, co może wpływać na niepotrzebną dyskusję co do zaistniałych faktów
– brak możliwości poruszania niektórych tematów w czasie sesji
Patrz także:
Coaching operacyjny
Coaching holistyczny