Cele
Cele są osią całego procesu Coachingu. Wyznacza się je na początku każdego procesu i j każdej sesji. Określając cele należy pamiętać o zasadach jego formułowania. Tu z pomocą mogą nam przyjść zasady: SMART, POWER i inne.
Cel w coachingu pełni także niezwykle ważną funkcję weryfikacyjną. Nie ma możliwości zmierzenia efektywności coachingu bez precyzyjnie sformułowanego celu. Nie wiadomo co mierzyć, mimo, iż efekt może być satysfakcjonujący dla samego klienta, a także Sponsora.
Warto także odróżnić cel także od marzeń. Cel jest dużo bardziej ukonkretniony, posiada datę i Kryteria realizacji (po których możemy poznać, że został zrealizowany), czasami plan realizacji itp.
W coachingu Coachee pracuje na własnych celach (nie narzuca ich coach). Dzięki temu są one dla klienta motywujące i atrakcyjne. Własne cele klienta w Biznes coachingu są często ustalane z działem HR lub/i ze przełożonym. Coach nie podejmuje się pracy nad celami, na które klient nie wyraził zgody. Jest to praktyka zarówno związana z etyką (unikamy manipulacji) jak i skutecznością (klient ma motywację do dążeniu w kierunku osiągnięć i zmian, kiedy sam wyznacza sobie cele, lub kiedy wyraża zgodę na cele organizacji)
Możemy wyróżnić następujące rodzaje celów:
Ze względu na osobę stronę wyznaczającą:
Cele klienta
Cele Sponsora
Cele coacha
Ze względu na czas:
Cele na sesję
Cele na proces
Cele długookresowe.