skip to Main Content

Schein Edgar

Schein kształcił się na Uniwersytecie Chicago i Uniwersytecie Stanforda, gdzie otrzymał tytuł magistra psychologii w 1949 r., później na Uniwersytecie Harvarda, gdzie obronił pracę doktorską z psychologii społecznej w 1952 roku. Od 1952 do 1956 roku Schein był szefem Sekcji Społecznej Psychologii w Walter Reed Army Institute podczas służby w armii amerykańskiej jako kapitan. W 1956 rozpoczął pracę w MIT Sloan School of Managment, gdzie w 1964 zdobył tytuł profesora.

W 1972 roku Schein został przewodniczącym Organization Studies Group of the MIT Sloan School. Stanowisko piastował do 1982 roku. W 1978 został uhonorowany tytułem Sloan Fellows Professor of Management. W 2006 roku odszedł z MIT Sloan School i jest obecnie na emeryturze.

Schein jest założycielem i redaktorem Reflections: Society for Organizational Learning Journal (1999-2004), periodyku kierowanego do akademików, konsultantów i praktyków zajmujących się tworzeniem wiedzy, jej rozpowszechnianiem i wykorzystaniem.

Schein był i nadal jest płodnym naukowcem, pisarzem, nauczycielem i konsultantem. Obok licznych artykułów w prasie fachowej, jest autorem czternastu książek, w tym Organizational Psychology (3rd ed., 1980), Career Dynamics (1978), Organizational Culture and Leadership (1985, 1992, 2004, 2010), Process Consultation Vol. 1 and Vol. 2 (1969, 1987, 1988), Process Consultation Revisited (1999), Corporate Survival Guide (1999, 2009), kolejnej edycji najlepiej sprzedającej się pozycji Career Anchors (2006), która była szeroko stosowana w poradnictwie zawodowym i Coachingu. Jego książka Process Consultation Revisited (1999) otrzymała nagrodę Members Choice Award of the Organization Development Network. Jego najnowsze publikacje to „Helping: How to Offer, Give, and Receive Help” (2009) w 2012 roku wydana została w polskiej wersji językowej ( www.mbmc.pl) i „Organizational Culture and Leadership 4th edition” (2010).

Prace Scheina koncentrują się na kulturze organizacyjnej, rozwoju organizacji, procesie konsultacji i rozwoju kariery zawodowej. Wśród jego klientów są najważniejsze korporacje światowe, m.in.: Alcoa, Amoco, Apple, British Petroleum, Ciba-Geigy, Citibank, Con Edison, Digital Equipment Corporation, Economic Development Board of Singapore, EssoChem Europe, Exxon, General Foods, Hewlett-Packard, ICI, Motorola, Procter & Gamble, Saab Combitech, Shell, Steinbergs i Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej.

Schein otrzymał wiele nagród i wyróżnień za swoją twórczość. Najważniejsze z nich to  Lifetime Achievement Award in Workplace Learning and Performance of the American Society of Training Directors; Everett Cherington Hughes Award; Marion Gislason Award za prace nad przywództwem i rozwojem menedżerów od  the Boston University School of Management Executive Development Roundtable; Lifetime Achievement Award of the Organization Development Network, a ostatnio the Distinguished Scholar-Practitioner Award of the Academy of Management.

W chwili obecnej Schein pracuje w radach Massachusetts Audubon, Boston Baroque i Cambridge at Home. Jest także członkiem komisji doradczej Nuclear Power Operations and the Environmental Safety Review Board of ConEdison w Nowym Jorku.

Marcin Bajda

Newsletter

Kontakt

Tel: 881 63 00 63

Email:redakcja@encyklopediacoachingu.pl

Back To Top