REKOMENDOWANE PRZEZizba couchingu

Instytut Pedagogiki
Uniwersytetu Wrocławskiegopedagogika
polski english

Ramy

Termin wywodzący się z interakcjonizmu symbolicznego Ervinga Goffmana, definiowany jako pewien sposób postrzegania rzeczywistości, czyli  swoisty filtr lub też schemat interpretacji zdarzeń. Przeramowanie zatem będzie zmianą sposobu percepcji konkretnego zdarzenia.

W Coachingu ramy pozwalają klientowi (także coachowi) na pewną interpretację zdarzeń oraz otoczenia. Ramy, w zależności od sytuacji w której znajduje się Coachee , oraz od celu mogą być postrzegane jako mniej lub bardziej użyteczne. Raczej nie interpretuje się  sposobu postrzegania rzeczywistości w sposób Wartościujący (dobre lub złe).

Najpopularniejszym przykładem ram są rama Problem u i celu.

Przykładowe pytania stosowane w ramie problemu:

W czym jest problem?

Co jest źle?

Czyja to wina?

Taki sposób postrzegania konkretnego zdarzenia najczęściej prowadzi do ograniczenia możliwości działania, zahamowania kreatywności i gorszego samopoczucia.

Dla porównania przykłady pytań ramy celu:

Czego chcesz? Czego potrzebujesz w związku z tym problemem?

Kiedy dokładnie jest Ci to potrzebne?

Po czym poznasz, że masz to czego potrzebujesz?

Z kolei, kiedy klient spojrzy  na dane zdarzenie w taki sposób najczęściej widzi więcej możliwości, zwiększa się jego motywacja i dodatkowo zazwyczaj dużo lepiej się czuje.

Ramy możemy podzielić na dwie główne kategorie, kontekstu i znaczenia.

Ramy kontekstu pozwalają na znalezienie sytuacji w której dane np. zachowanie będzie bardziej użyteczne.

Ramy znaczenia umożliwiają na nadanie innego znaczenia temu co sią zdarzyło.

Sposobów wykorz Stania ram i przeramowania w coachingu jest wiele, choć najbardziej użytecznym jest zastosowanie pytań, w których Coach daje możliwość nadania innego znaczenia konkretnemu zdarzeniu (czyli przeramowania).

  • Tagi:

« Wszystkie hasła

Copyrights Rafał Nykiel Kontakt ENCYKLOPEDIA COACHINGU redakcja@encyklopediacoachingu.pl 502 43 83 94
facebook