Planowanie działań
Na praktycznie każdej sesji przychodzi czas na zaplanowanie działań. Niezależnie od modelu na którym opiera się Coach prowadząc proces klient powinien mieć możliwość na przełożenie wniosków z sesji na konkretne kroki. Planowanie działań powinno odbywać się pod koniec sesji, ponieważ dopiero wtedy klient ma możliwość na spojrzenie z innej perspektywy na swoją sytuację. Dotyczy to zarówno klasycznego modelu GROW jak i zaawansowanych strukturach Coachingu holistycznego.
Proces coachingu jest niezwykle dynamiczny i to głównie klient ustala jego przebieg (agendę), a zadaniem coach jest podążanie za nim, w związku z tym istnieje możliwość przeprowadzenia sesji bez fazy planowania działań. Mogą zaistnieć dwie główne przyczyny takiego Stanu rzeczy, pierwsza związana jest z tym, że nie ma potrzeby odnoszenia się do planowana działań, ponieważ klient już ma gotowe pomysły i jest zmotywowany do działania. Drugi związany jest z charakterem sesji, kiedy porusza tematy dotyczą głównie wglądów i nie ma potrzeby na tym etapie planowania działań.
Tym niemniej dobra praktyką szczególnie w pracy z klientami biznesowymi jest przeznaczenie jakiegoś czasu pod koniec sesji na zaplanowanie kolejnych kroków. Dobrze jest kiedy coach zadba w czasie poruszania tego wątku o określenia pierwszego, choćby najmniejszego kroku, który klient będzie mógł wykonać w dniu sesji.
Istnieje wiele narzędzi coachingowych pozwalających klientowi na zaplanowanie działań.